Sök:

Sökresultat:

192 Uppsatser om Star Alliance - Sida 1 av 13

Flygallianser : Nyckeln till framgång

Vi ville med vår uppsats undersöka om strategiska allianser inom den internationella flygbranschen har lett till att medlemmarna i alliansen åtnjutit en förbättrad lönsamhet och expansion i verksamheten.Den alliansen vi hade fokus på för undersökningen var Star Alliance och vi granskade utvecklingen av de utvalda lönsamhetsmåtten hos de fem flygbolagen som var med och upprättade denna allians. Vi undersökte även lönsamhetsfaktorerna för fyra flygbolag, som för den studerade tidsperioden inte ingick i någon strategisk allians. Dessa användes som jämförelseobjekt.Urvalet gjordes utifrån att det var just dessa fem flygbolag som upprättade alliansen och att denna allians var den första av sitt slag. Urvalet av de fyra jämförelsebolagen gjordes utifrån att dessa var de få flygbolag av den traditionella typen som under studiens utvalda tidsperiod inte ingick i någon liknande allians.Vi genomförde undersökningen genom att samla information hämtad ifrån flygbolagens årsredovisningar från 1994 till 2004 och försökte upptäcka trendbrott i nyckeltalens utvecklingar efter det att Star Alliance upprättades. För att förstärka tillförlitligheten av undersökningen använde vi de fyra jämförelseflygbolagen och genomförde en statistisk hypotesprövning för att testa om det förelåg någon signifikant skillnad gällande utvecklingen av lönsamhetsfaktorerna mellan bolagen i Star Alliance och jämförelsebolagen.Resultatet av vår undersökning var att ingen tydlig lönsamhetsförbättring skett för bolagen inom Star Alliance.

Vilka effekter har strategiska flygallianser på flygbolag? : En fallstudie av SAS

Flygbranschen är en bransch som är mycket känslig för omvärldsfaktorer. De senaste årens konjunkturnedgång, terrorattentat, epidemier, höga oljepriser samt rådande konkurrenstryck har resulterat i stora lönsamhetsproblem för många flygbolag.Ett sätt att bli mer konkurrenskraftig och förbättra sin position på marknaden är att samarbeta i form av en strategisk allians. Idag finns det tre allianser i flygbranschen: Star Alliance, Oneworld och Skyteam. Den första globala alliansen var Star Alliance som bildades 1997. Företag har under många år samarbetat i olika former.

Terapeutegenskaper och allians i utbildningsterapi: En intervjustudie

The working alliance between therapist and client has been proven important for the treatment outcome in psychotherapy, as well as the therapist?s characteristics. The aim of the current study was to examine the experience of important characteristics when forming a working alliance, among psychotherapy trainees. Eight psychotherapy trainees at Umeå University were interviewed and the material was analyzed using Interpretative Phenomenological Analysis (IPA). Characteristics described as positively impacting the working alliance were interested, empathic, warm, genuine, secure, flexible and accepting.

Villkor för alliansbyggande med unga lagöverträdare : en kvalitativ studie med socialarbetare om vård i socialtjänstens regi

This study is investigating what conditions can strengthen an alliance and which obstacles there are. Coercion aspects can also influence an alliance and are therefore also written about. The asymmetrical relationship between the social worker and the juvenile delinquent is investigated also with in regards to the tacit and explicit coercion when they are entering care. The study is focusing on the consequence/influence programs that the juvenile delinquents can be sentenced to because of their crimes. Counseling is a major part in these programs.

Utopia Trek : utopibegreppets resa genom Star Trek

Humanity has always dreamed about a better world. These dreams has manifested themselves in the vision of Utopia - the good place, but also the non-existing place. Up until World War II man still wrote optimistic descriptions of this ideal world, and spread the idea through literature. In the aftermath of the atomic bomb and under the influence of the cold war, these publications seized to surface in literary surroundings. Despite this utopia did not die - it has only changed.

Genusframställningen i Star Trek - en utopi eller dystopi?

Titel: Genusframställningen i Star Trek ? en utopi eller dystopiFörfattare: Gustav Ekholm och Torbjörn KarlssonHandledare: Malin NilssonExaminator: Veronica StoehrelTyp av arbete: C-uppsats i Medie och Kommunikationsvetenskap, 10p HT-06Plats: Högskolan i HalmstadSyfte: Uppsatsen syfte är att fastställa huruvida åtta olika avsnitt ur tv-serien Star Trek belyser genusfrågor och utmanar avsnitten i så fall de rådande genusdiskurserna.Metod: Den här uppsatsen fokuserar på åtta Star Trek avsnitt som producerades mellan 1960-talet och 2000-talet. Metoden för analysen är en kritisk diskursanalys med utgång från Norman Fairclougs diskurskritiska modell.Resultat: Uppsatsens slutsats är att Star Trek-serierna berör genusfrågor i olika utsträckning beroende på vilket årtal avsnitten är från. Det konstateras också att viktiga genusämnen, likt homosexualitet, tas upp men beroende på olika omständigheter saknas ofta ett djup i framställningen.Nyckelord: Star Trek, Gene Roddenberry, science fiction, genus, diskurs, diskursanalys, textanalys, makt, tv-serier, dominansförhållanden..

The Success of None-Joint Venture Strategic Alliances

The companies? managements acknowledge personal relations and trust, through good communication and predefined responsibilities and goals, as key factors to succeed in strategic alliance. These factors did not always exist according to the employees? involved. This research, in contrast, suggests that these factors are subordinate to the correlation between the company?s vision and the alliance objectives, hence level of priority, which indicates that management has hidden motives for entering the strategic alliance.

Att tillhöra ett nätverk : Samarbete och dess effekter hos flygbolag inom Star Alliance

En företagsform som diskuterats och blivit allt mer etablerad under de senaste decennierna är nätverk. En utveckling startade då alternativa företagsstrukturer förändrades från en hierarkiskt uppbyggd organisationsstuktur till en mer decentraliserad sådan. På dagens marknad råder en allt hårdare konkurrens och anpassning krävs för att som enskilt företag kunna utvecklas och behålla sin plats på marknaden. Ett sätt att som företag bli starkare är att samarbeta med andra aktörer och genom detta arbetssätt komplettera varandra och ta del av betydelsefull kunskap och resurser.Syftet är med utgångspunkt i studiens valda teorier inom relationsmarknadsföring undersöka vad arbete enligt dessa teorier, alternativt ej arbete enligt dessa, skapar för effekter hos flygbolag inom en allians. Detta undersöks med applicering av flygbranschen, vilken är en bransch där många företag arbetar enligt en nätverksstruktur.

Två sidor av samma mynt : Brand alliance bidrar till brand confusion i bankbranschen

Bergslagens Sparbank as well as other independent(fristående) sparbanker have discoveredthat some of their customers can not separate them from Swedbank. Some customers maythus believe that they are the same bank. This study seeks factors that may contribute to thisproblem, and measures that can counteract. We refer to this problem as brand confusion andmainly have our focus on factors derived from brand alliance, but also from the companyitself and the banking industry. We use a qualitative method where we collect empirical datafrom interviews with four sparbanker.

Interpersonell problematik och arbetsallians i psykoterapi : Klientens upplevelse och förändring av interpersonell problematik och dess relation till arbetsallians i psykoterapi

The purpose of this study was to examine interpersonal problems and its relationship to the working alliance in psychotherapy. To examine this, data was used from Umeå and Lund University psychology practice client database, which clients responded to by using the self-assessment scales Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scales and the Working Alliance Inventory. The sample consisted of 201 participants that answered the questionnaires both before and after psychotherapy. A second sample consisted of 93 clients who specifically sought help for interpersonal problems. Results showed that the level of interpersonal problems before and after psychotherapy changes.

Den interplanetära rasismen : Star Trek Enterprise möte med världsrymden

Denna studie vill undersöka om koloniala strukturer genomsyrar den senaste i raden av Star Trek-serierna, Enterprise. Med utgångspunkt i äldre forskning om just koloniala strukturer i Star Trek kommer en jämförelse göras om Enterprise först och främst har dessa strukturer och om så är fallet, göra en jämförelse med de andra serierna.Det postkoloniala forskningsfältet tillsammans med ett strukturalistiskt och post-strukturalistiskt tillvägagångssätt som innefattar semiotik och diskursanalys används för att kunna peka på hur de koloniala strukturerna genomsyrar serien.Analysen, som bland annat innefattar besättningens inbördes hierarki, hur andra främmande raser ser ut och vilka egenskaper de har och hur mötet går till med andra kulturer, visar att de koloniala strukturerna fortfarande genomsyrar Star Trek. Enterprise skiljer sig dock från de äldre serierna på ett sådant sätt att det koloniala tar mindre plats, bland annat seriens handling och även hur alla besättningsmedlemmar är med och skapar seriens handling..

Strategic Alliances - A Differentiated View

The common literature about strategic alliances offers a very fragmented picture. This thesis gives a theoretical overview on strategic alliances and builds the basis for the following examination of the different dimensions most strategic alliances have. The examination of the different dimensions is the crucial point of this thesis. Here the reader gets a detailed insight into the different dimensions and the implications they have on the design of a particular strategic alliance. This examination leads in the end to a more differentiated view on strategic alliances and the insight that no simple models exist, which give a sufficient basis for decision-making and understanding strategic alliances, today.

Röda eller blå stjärnor : Politiska budskap i Star Trek

?Denna uppsats undersöker TV-serien Star Treks värderingar ur ett politiskt ideologiskt perspektiv. Star Trek är en amerikansk science fiction-serie som skapades av Gene Roddenberry i mitten av 1960-talet. Frågeställningarna behandlar om det finns politiskt relaterade värderingar framställda i Star Trek, vilken politisk ideologi som mest liknar värderingarna i serien, och om det går att tolka det som om Star Trek har en ideologisk värdegrund. Med hjälp av dagordningsteori, kritisk medieteori och teorier om budskap diskuteras TV-bolagens makt över seriens innehåll.

Militär alliansfrihet eller inte? : En argumentationsanalys av Moderaterna respektive Socialdemokraternas syn på ett svenskt medlemskap i försvarsalliansen Nato

The purpose with this study is to investigate how the two biggest political parties, the Social Democrats and the Moderate/Conservative Party, looks at a membership in the defense alliance North Atlantic Treaty Organization. The question have the illegal annexation of Crimea affected how the parties look at a membership in Nato will be answered and analyzed. How they discuss, how they believe that a membership can affect the Swedish foreign policy will be examined in this paper. Nato is a topic that during the last century?s have divided the Swedish population into two groups: one that advocates a membership and one that fight?s against a Swedish membership in the alliance. The debate about Nato has, since the illegal annexation of the Crimea, changed and are now more relevant than ever to discuss.

Access to the market - a question of collaboration?

When contemplating entering an alliance the rationale behind the decision should differ depending on the size of the companies involved as well as on other important factors. The important factors influencing the decision are related to the resource pooling potential of the alliance, the power structure along with the business network the companies are a part of. The analysis has shown proof of a need for cooperation if one wish to succeed in the telecommunication industry and it has also determined which resources that are deemed to be most important to get in touch with, for our study object, to facilitate its access to the market. Those resources are defined as a direct channel to the customer, funds/capital and the access to relevant business networks. To get in touch with these lacking resources, three alternative approaches has been proposed; all of them involving a strategic alliance decision.

1 Nästa sida ->